icon-flag-uk

Pobierz wersje PDF >

MIKOŁAJ ZALASIŃSKI – baryton


Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach. Laureat wielu konkursów wokalnych, m. in. A. Didura, E. Griega. Zdobywca Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka operowego roku 2009 oraz Bursztynowego Pierścienia za kreację Renata w Un ballo in maschera. Nominowany przez Opernwelt za role tytułowego Macbetha i Scarpii w Tosce za sezon 2010/11. Szczególnie ceniony za role w operach G. Verdiego jako tytułowy Macbeth, Nabucco i Rigoletto, a także jako di Luna (Il trovatore), Jago (Otello), Renato (Un ballo in maschera), Don Carlo (La forza del destino), Amonasro (Aida), Germont (La Traviata), Seid (Il corsaro), Don Carlo (Ernani). Duże uznanie zdobył również jako odtwórca następujących partii: Don Giovanni, Eugeniusz Oniegin, Król Roger, Carlo Gerard (Andrea Chenier), Scarpia (Tosca), Barnaba (Gioconda), Jochanaan (Salome). Szczególnie znany z dużych zdolności aktorskich i charyzmy scenicznej.

Współpracuje z operą wenecką La Fenice, turyńskim Teatro Reggio, z operą w Zurychu, wiedeńską Kammeroper, lizbońskim Teatro Sao Carlos, Teatro Real w Madrycie, New Israeli Opera w Tel Awiwie, Theatro Lirico w Cagliari, Słowackim Teatrem Narodowym, a także z teatrami operowymi w Chicago, Wiesbaden, Berlinie, Norymberdze, Wuppertalu, Kaiserslautern, Kilonii, Lozannie, Tokio, Pekinie, Warszawie, Pradze, Sofii, Wilnie, Kijowie. Był gościem festiwali operowych w Bolonii, Rzymie, Portimao, Trapani, Antikenfestspiele Trier, Mozart Festival Roubaix, Wratislavia Cantans. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej i tamtejszym Konzerthaus, w Abilene Philharmonic, w Filharmonii Krakowskiej, a także z Harper Symphony Orchesta, z Orquestra do Norte, l’Orchestre Lyrique de Region Avignon-Provence oraz monachijską Rundfunkorchester.

Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Daniele Callegari, Cyril Diederich, Asher Fisch, Patrick Fournillier, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Gabor Otvos, Ewa Michnik, Tiziano Severini, Marcello Viotti, Omer Wellber. Występował w produkcjach takich reżyserów jak: Laco Adamik, David Alden, Gilbert Deflo, Daniel Herzog, Immo Karaman, Denis Krief, Guy Montavon, Pier Luigi Pizzi, Jean-Pierre Ponnelle, David Pountney, Adam Hanuszkiewicz, Roberto Oswald, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski, Marek Weiss, Franco Zeffirelli, Michał Znaniecki.

Do jego najważniejszych sukcesów należy zaliczyć występy w Teatro Giuseppe di Stefano (jako di Luna w Il trovatore oraz tytułowy Rigoletto), turyńskim Teatro Reggio (jako Escamillo w Carmen), weneckim La Fenice (jako Klingsor w Parsifalu), New Israeli Opera w Tel Awiwie (jako Don Carlo w La forza del destino, Escamillo w Carmen oraz Jochanaan w Salome), Abilene Opera w Teksasie (jako Germont w La Traviata), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako tytułowy Król Roger w czasie galowej premiery otwierającej przejęcie przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, jak również występy w Tokio z Opera de Lausanne (jako Escamillo w Carmen), w Dublinie jako Rigoletto, w Belfaście jako Nabucco, w Pradze jako Figaro w Il barbiere di Siviglia, w Porto jako Nabucco, Sofii (jako Escamillo w Carmen i Renato w Un ballo in maschera. Współpracował także z Teatro Real w Madrycie (Król Roger), operą w Zurychu (Iago w Otello), Teatro Sao Carlos w Lizbonie (di Luna w Il trovatore). Odniósł liczne sukcesy w operze w Norymberdze jako tytułowy Macbeth, Nabucco, Rigoletto, a także w następujących rolach: Germont (La Traviata), Carlo Gerard (Andrea Chenier), Riccardo (I puritani), Seid (Il corsaro), Amonasro (Aida), di Luna (Il trovatore) oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, przede wszystkim w rolach tytułowych w operach Don Giovanni, Nabucco, Rigoletto, Król Roger.

W sezonie artystycznym 2012/2013 został doceniony przez publiczność i krytykę za występy w premierowych spektaklach w operze w Norymberdze (w Il trovatore jako di Luna i w Andrea Chenier jako Carlo Gerard ) oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (w Manon Lescaut jako Lescaut). Ze znakomitymi recenzjami spotkał się również jego gościnny udział w przedstawieniu Nabucco prezentowanym przez Teatr Muzyczny w Lublinie w Hali Globus dla pięciu tysięcy widzów, a także występ w koncertowym wykonaniu opery Ernani (jako Don Carlo) z monachijską Rundfunkorchester transmitowanym przez radio BR-Klassik. Artysta pojawił się również w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako tytułowy Macbeth w przedstawieniu pod kierownictwem muzycznym Andyia Yurkevycha.

W sezonie artystycznym 2013/2014 wystąpił na Sanvonlinna Opera Festival z Welsh National Opera (w spektaklu Manon Lescaut), w operze w Norymberdze (w nowej produkcji Otella jako Jago oraz jako Scarpia w Tosce) i w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (jako tytułowy Nabucco, jako Rodrygo w Don Carlosie – koprodukcja z De Nederlandse Opera, jako Robert w premierowym spektaklu Jolanty – koprodukcja z Metropolitan Opera, a także jako Miecznik w Strasznym Dworze).

Sezon artystyczny 2013/2014 zainaugurował operze w Wuppertalu, gdzie zaśpiewał z dużym sukcesem Scarpię w nowej produkcji Tosci. Zadebiutował w Teatro Lirico w Cagliari jako Czart w premierze Trzewiczków Czajkowskiego pod batutą Donato Renzettiego, jak również wystąpił w Słowackim Teatrze Narodowym jako Rigoletto. Pojawił się jako di Luna (Il Trovatore) w operze w Wilnie i w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ponadto wystąpił w operze w Kaiserslautern (tytułowy Nabucco), w operze w Kilonii (tytułowy Macbeth), w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Scarpia w Tosce), oraz w Un ballo in Maschera (Renato), La traviata (Germont) i Królu Rogerze w Norymberdze.

Najbliższe plany artysty związane są z występami w operze w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Rigoletto), w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Tosca, Straszny Dwór), w operze w Norymberdze (Un ballo in maschera, Don Giovanni) oraz w operze w Wuppertalu (Eugeniusz Oniegin i Tosca).
Ostatnio na CD i DVD ukazał się Parsifal R. Wagnera z Teatro La Fenice z jego udziałem wydany przez firmę Dynamic.